2015-02-20

Rose-Marie Calldin berättar om sitt konstnärskap

Jag bad min vän Rose-Marie Calldin berätta om hennes kreativa skapande och konstnärskap, och hur det har utvecklats med tiden. 

Jag är en kvinna i mina bästa år (om jag får säga det själv) som utvecklats på olika sätt genom allt som livet låtit mig gå igenom, såväl sjukdomar som annat. Det har gett mig ”erfarenheter” och gjort mig till den jag är idag. Den personen är idag min bästa vän för den har lärt sig ödmjukhet, medkänsla, kärlek och sånt som jag själv uppskattar hos andra.

Jag har släppt greppet om saker och ting. Även konstnärskapet som det ser ut idag. Jag är en autodidakt som målar insekter och fjärilar så man kan se hårstråna på deras små perfekta kroppar men ofta sätter jag mig numera vid en ny pannå, lägger på färger som tilltalar mig för tillfället och ser vad som växer fram. Förstärker det och vips har jag en tavla som jag inte ens visste att jag skulle måla.

Konst av Rose-Marie Calldin

Genom denna typ av måleri har mina ”Born of colours” tavlor fötts.  Jag blandar färger, låter dem rinna ihop och sen sätter jag mig ner och studerar färgerna och i dem framträder figurer. Det är människor, djur och varelser som får liv ur färgblandningen. Ibland undrar jag om de använder mig som redskap?
Att släppa kontrollen är det bästa jag gjort, både i privatlivet och i konstnärsskapet. Nu lämnar jag dammråttorna utefter golvlisterna därhän. Livet är för kort för att inte njuta av den stund man har på jorden. Dessutom är jag så pass gammal att jag inte har ”råd” att vara feg. Om jag ska hinna med allt jag vill göra i detta liv så behöver jag utrymme för det.

Jag är en jordnära person men med själen i det blå. Älskar naturen och allt som lever däri. Har en trädgård med ett par tusen olika arter där jag gottar mig under sommarhalvåret. Till den bjuder jag in sällskap likaväl som de personer jag väljer att umgås med.


Jag skådar fåglar ibland och jag letar rariteter i Sveriges flora och fauna. Jag fotograferar det jag ser.
Även skrivandet har följt mig genom åren, både privat och i yrkeslivet som redaktör under några år. Jag har gett ut en diktsamling med mina, min mammas och min yngsta dotters ungdomsdikter och jag har intervjuat ett antal personer som varit med om övernaturliga fenomen och skrivit ner deras berättelser.

Jag älskar och vill bevara det vi har runt omkring oss och brinner för återvinning av olika slag. Kanske därför som jag skapade ett eget varumärke ”re n’ re” (åter och åter) där jag gör om gamla tråkiga smycken till nya, moderna sådana.

Man kan nog säga att kreativitet genomsyrar hela mitt liv. Jag hittar guldkorn överallt, när som helst. Och när jag inte skapar så sitter jag gärna med ett glas vin på nåt café eller restaurang och kollar in andra människor.

Text: Rose-Marie Calldin


Se och läs mer om Rose-Marie Calldin och hennes konst:

Hemsida: www.cre8ing.se

Bilderna i detta inlägg är publicerade med Rose-Marie Calldins tillstånd. De får inte kopieras och användas någon annanstans.




2 kommentarer:

  1. Intressant att få en liten inblick hur andra lever med det skapande behovet.
    Håller med om att passa på och våga låta bli att vara feg.
    /KIki

    SvaraRadera
  2. En riktigt fin bild på insekten! Den andra ger mer utrymme till fantasin!
    Ofta går det hand i hand har jag märkt...det här med att måla,skriva eller uttrycka sig på något vis, det här konstnärliga breder ut sig! Jag blir inspirerad av att se andras alster!

    SvaraRadera