2015-04-02

Intervju med Jennie Bergius del 3

- Vad är ditt favoritmotiv, och varför?

Jag brukar pendla mellan att måla realistiska akvareller, som husfasader, och mer abstrakta och naiva motiv som färgglada målningar med blommor och djur, och en hel del däremellan. Det är något spännande i dessa kontraster och jag tycker om att måla av dem i akvarell.








- När finner du bäst inspiration och börjar måla?

Inspiration får jag hela tiden. När jag går på promenad kan jag se ett hus (som jag sett minst tusen gånger innan) och just den dagen känna att jag vill måla av det. Ibland när jag ska sova kan en tydlig bild visa sig i mina tankar. Om jag inte tänkt ut innan vad jag ska måla kommer bilden till mig när jag sätter mig framför ett tomt papper och ska börja måla. Jag har aldrig känt att jag inte har inspiration att måla och det är jag tacksam för.

Jag har ett par arbetsdagar varje vecka och då målar jag det som kommer till mig, det jag samlat på mig i tankarna eller på aktuella beställningar.






Läs mer om Jennie Bergius och hennes konst på www.jenniebergius.com

Bilderna i detta inlägg är lånade från www.jenniebergius.com och är publicerade här med hennes tillstånd. De får inte kopieras eller användas någon annanstans.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar